Hvorfor hedder det en propforening?

Propforenings-ideen opstod i 1890’erne i København.

En del fastboende handlende og håndværkere i kvarteret omkring Istedgade, kom på den morsomme idé at gå med en prop med et særligt mærke i lommen. Når de så traf en af vennerne, halede de proppen op af lommen. Hvis den anden så ikke havde sin prop på sig, skulle han give en genstand på et værtshus.

Efter kort tid var der så mange med på spøgen, at det blev besluttet at gøre lidt gavn samtidig. Derfor indkaldte man den 1. september 1894 til en stiftende generalforsamling i Søren Thomsens beværtning i Saxogade 52, og her blev den første Propforening “P” så stiftet.

I stedet for at gå på værtshus for pengene, blev beløbet lagt til side. Halvdelen blev brugt til  fællesspisning, og den anden halvdel  til godgørende formål.. Indmeldelsesgebyret dengang var 25 øre og man betalte så 10 øre i kontingent om måneden.

På generalforsamingen i 1917 blev det  vedtaget, at man fremover ville give halvdelen af indtægterne til  konfirmationsudstyr til trængende konfirmander.

Det udstyr, som konfirmanderne fik af propforeningen var for pigernes vedkommende linned, undertøj, en kjole og en hat samt strømper og sko.

For drengenes vedkommende var det et jakkesæt eller matrostøj, hat eller hue samt strømper og sko.

I 1917 blev der dannet afdelinger af Propforeningen i andre dele af landet, bl.a. i Hillerød og Helsingør..

102 år skulle der gå, inden kvinderne fik adgang..
"Forandringer er jo ikke den stærkeste side hos de fleste der er blevet over 100 år," siger Henning Jensen,

Nu kan kvinder også blive medlem af foreningen.

Først på generalforsamlingen i 2019 blev det vedtaget også at tilbyde kvinder at blive medlem..

"Det bliver uden tvivl noget andet fremover. Kvinder tænker anderledes, og Hillerød Propforening vil helt sikkert have godt af, at der kommer nogle nye input", udtaler formanden Henning Jensen efter generalforsamlingen i 2019.

Dorte Bærentzen blev en af de første kvindelige medlemmer, og i 2022 blev Dorte valgt som foreningens første kvindelige formand.

Bogen "Propforeningen "P" gennem 25 år"

I bogen fra 1919 kan man læse at Hillerød Afdelingen blev oprettet den 20. februar 1917.

Den talte ved starten 30 medlemmer, men allerede to år senere var den vokset til 561 aktive og 4 passive medlemmer. På et tidspunkt har der sågar været tæt på 2000 medlemmer lokalt i Hillerød, men i dag er der omkring 150.

unsplash